Visuele identiteit voor Groene Wyck

Voor Groene Wyck Tuinen heb ik een visuele identiteit ontwikkeld die aansluit bij duurzame en biologische tuinen. Met handgemaakte illustraties, een passend logo en drukwerk op VoorBIJ-papier creëerde ik een samenhangende stijl die het project een eigen, herkenbare uitstraling geeft.

In de zomer van 2023 ben ik begonnen met een nieuw project: Groene Wyck Tuinen. Hier komt mijn passie voor ontwerp, illustratie én fotografie samen met mijn liefde voor tuinen. Met mijn achtergrond in ontwerp het bedenken van creatieve oplossingen, voelde dit, na het ontwerpen van onze eigen tuin, als een logische volgende stap. Daarbij vind ik het belangrijk dat tuinen duurzaam worden aangelegd, waar mogelijk met hergebruik van materialen en biologische planten.

Onze eigen tuin was destijds een kale vlakte van grindtegels, waar water nauwelijks de grond in kon en er weinig plek was voor beplanting. Insecten kregen nauwelijks een kans om op bezoek te komen. We hebben daarom gekeken naar onze wensen, praktische oplossingen en de manier waarop we de tuin wilden gebruiken: waar willen we zitten, zon of schaduw, privacy, en welke planten waar passen. Na vele schetsen was het ontwerp klaar en konden de tegelzetters aan de slag. Een groot deel van de oude tegels kon bovendien door de gemeente Enschede worden opgehaald via het NK Tegelwippen.

De visuele identiteit van Groene Wyck begon met losse tekeningen met Oost-Indische inkt, oorspronkelijk bedoeld als ontspanning in de tuin. Uiteindelijk heb ik deze ingescand en digitaal bewerkt. Toen ik aan het logo begon, realiseerde ik me dat deze illustraties perfect aansloten bij de uitstraling die ik voor Groene Wyck wilde.

Na veel experimenteren is er nu een visuele identiteit die ik voor het project kan gebruiken. Het leukste aan dit soort projecten is dat je van het ene project naar het andere kunt ‘rollen’, waardoor het nooit saai wordt.

Voor klanten heb ik een set kaarten ontworpen die na afronding van een project kan worden opgestuurd: een postkaart met persoonlijke boodschap, een kleine kaart die als boekenlegger of afstandsmaat voor planten kan dienen, en een visitekaart.

Al deze uitingen zijn gedrukt op VoorBIJ-papier, een ongebleekt papier met zichtbaar grasvezels. Perfect passend bij de uitstraling van een moderne, natuurlijke biologische tuin.

Share the Post:

Samen ook iets moois creëren?

Misschien ook interessant...

visuele identiteit

Vier seizoenen blij – Samen groeien met de seizoenen

Voor Vier seizoenen blij ontwierp ik een branding en visuele identiteit die de passie van Loes voor natuur en mensen weerspiegelt. Het merk draait om schone, duurzame planten en het inspireren van mensen door groen. Met een flexibel logo, huisstijl en middelen voor online en offline communicatie kan Vier seizoenen blij nu haar verhaal op een herkenbare en betekenisvolle manier delen.

Lees meer...